Håbet i mørket – Mama McGees Drenge – boganmeldelse

Forfatter Kis Baadsgaard har skrevet to ud af fire Love-Litt romaner i serien Mama McGees Drenge. Første roman Mørk Fortid, kan du læse anmeldelsen på HER. Anden roman i serien hedder Håbet i Mørket. Serien tager udgangspunkt i fire voksne drenges liv, familie og hverdag på godt og ondt. Anden roman handler om Adam (også kaldet Bear). Håbet i Mørket er udgivet af Forlaget Baadsgaards Books og kan købes HER

Mama McGees Drenge – la familia

Hvis du har læst første roman i serien – Mørk Fortid – så kender du familiesammensætningen, men jeg vil alligevel kort beskrive, hvordan de på kryds og tværs har relation til Mama McGee. Daniel Owen McGee er den biologiske søn, men har næsten hele livet, delt sin mor med Tristan, Ask og Adam. Af forskellige årsager, har de søgt den varme imødekommenhed, kærlighed og de faste rammer, der altid er respekteret i Mama McGees hus. Ligeledes er Daniels søskende Freja og Britt, samt Daniels kæreste Victoria, også en del af den familiære pakke. Hver søndag mødes de alle til middag hos Mama McGee, en tradition der respekteres og sjældent brydes. Tristans lillesøster Jill er også en del af den lille flok, der i denne roman udvider sig med endnu et medlem.

Håbet i mørket adam og maggie

Adam (Bear) – hvem er han?

Adam er ikke Mama McGees kød og blod, men valgt ind i familien, efter at have mistet sine forældre i en trafikulykke. Han har haft en hård start på voksenlivet og efter at have været udsendt soldat til Afghanistan, har han voldsomme sår på sjælen. Han kæmper med et forstyrret sind og en voldsom PTSD. De mørke skygger for fortiden hindre ham og udfordrer ham i, at leve livet fuldt ud. Selvom han er elsket og vellidt i McGee familien, virker han som en ensom sjæl, der begrænser sig selv konstant. Han overlever dagligdagen med arbejdet som sikkerhedsvagt i et indkøbscenter og konstant fysisk træning af hans sårede krop. Adam er den slags menneske, der altid er der for dem han holder af, men glemmer sig selv i farten.

En dag møder han Maggie

En dag efter træning, støder Adam og Maggie sammen i hans opgang. Hun er hjemløs og har fundet ly for kulden under trappen. Adams bløde hjerte løber over med ham og han tilbyder Maggie en seng at sove i, et bad og lidt at spise. Den beslutning bliver resultatet på et helt nyt og bedre liv for dem begge. Maggie er stukket af, fra sin far og kommende forlovede, der udover at være et indremissionsk eller i hvert fald kristent hjem, også er et hjem med vold. Hendes mor er død og hendes far mener, at han skal styre sin datters gøren, laden, liv og fremtid. Står det til ham, så skal hun passe gryderne, hjemmet og i øvrigt forlove sig med en mand han vælger. Nu er hun hjemløs og uden noget generelt, andet end en rygsæk og det hun går og står i. Hun er Håbet i Mørket.

Håbet i mørket hilsen

Charme, hjælpsomhed og rødt hår

Adam falder straks for Maggis sjove væsen og røde hår og Maggie finder hurtigt tryghed i Adams varme og beskyttende favn. Og der går ikke længe, før hun er introduceret for hele “familien” og accepteret. Begæret vokser og de ender selvfølgelig i armene på hinanden. Dog har de begge deres at slås med og de finder hurtigt ud af, at det ikke nytter noget at holde det skjult, men at åbne sig for hinanden. De får begge sin sag for sig, men holder ud og kæmper for hinanden. Adam hjælper Maggie med at komme på benene igen, at finde arbejde, velvære, selvtillid og hendes selvværd bliver boostet. Maggie hjælper Adam med at konfronterer og leve med de mareridt og spøgelser, der fortærer ham og fodre hans PTSD.

Hvem redder hvem?

Jeg kan uden at kende Kis personligt, sagtens sætte ansigter på de personer Adam og Maggie lægger personlighed til i fortællingen. Historien om Adam og Maggie – ved jeg – ligger Kis meget nært og kommer nok meget i nærheden af en sand historie. For på mig, virker det som personlig erfaring og ikke fiktion, hvilket også gør historien meget virkelig og sårbar. Adams ødelagte sjæl og indre smerte og Maggis underkuede men energiske væsen, kommer nok tættere på virkeligheden, end vi egentlig forestiller os. Men sammen kan de besejre alt, eller i hvert fald hjælpe hinanden ud af en sort tornado, der opsluger ALT på sin vej og ødelægger mere end noget andet. Kærlighed og forståelse kan besejre meget og det fortæller historien også.

Fantastisk historie… men,

Kis, jeg ELSKER dine skriverier – det ved du. Jeg kan faktisk ikke få nok af det og jeg glæder mig til at høre om Ask og Tristan. Men… jeg savner lidt mere neglebidende drama/spænding i Adams historie. Jeg syntes du lægger op til det med Maggies fortælling og der kommer også lidt i slutningen med Aron der viser sit grimme fjæs, men i forhold til Daniel og Vic´s fortælling, hvor der var sider jeg ikke kunne læse hurtigt nok af bar spænding – mangler jeg lidt af det samme hos Adam og Maggie. Derfor håber jeg på, at i fortællingen om Tristan og Ask, at du vil flette lidt mere Adam og Maggie ind i historien, så vi kan følge, hvad der sker med hendes far, Aron og deres fremtid.

The McGees – family first

Det er sådan det er med de fire drenge – familie først! Denne families værdier kan jeg kun misunde, for de er fantastiske og går lige i hjertet. De vil gå gennem ild og vand og det der er værre, for hinanden og dem de elsker. Og selvom det hele ser sort og håbløst ud, så kan du opleve et lys i mørket, der leder dig på rette kurs. Det er muligt at bekæmpe dæmoner og tage styringen af sit eget liv, uanset hvordan ens fortid har påvirket en. Der er håb i mørket og denne historie er et bevis på, at alt godt kan blive vidunderligt igen. Det handler blot om at guide hinanden og tro på hinanden – OG ikke mindst at huske at fortælle hinanden, at alt nok skal blive godt igen! Husk at bede om hjælp, engang imellem er det det, der skal til.

Kis for pokker…

Af frygt for at gentage mig selv. Tak for Håbet i mørket, en følsom roman, de skønne bogmærker og gimmicks der fulgte med. Jeg elsker dine vidunderlige skriverier og den dybe måde du beskriver følelser og handling på. Så bliver det “Blodets Mørke bånd” eller “Troen i mørket” næste gang? Min egen og næst-yngste søn hedder Adam (jo, den er god nok 🙂 ) han ligner Adam i fortællingen, så forfærdeligt meget og for det skal du selvfølgelig have en “djævel”, for det er endnu et smukt navn du har valgt til en karakter i din romanserie. Men du skal også have en “djævel” for at berøre et emne, der er tabu og gemt godt væk. De hjemvendte og sårbare soldater, der dagligt kæmper med sig selv for overlevelse. Men fordi jeg savner lidt mere neglebidende drama og spænding, bliver det til 4 ud af 5 “djævle” denne gang. Men tag stolt imod dem, for du fortjener dem :-* og jeg ved, at du har arbejdet hårdt for dem 😉

Masser af knus fra Fru Lummer, Detlumrehjørne.dk – sexblog og sexnoveller

Følg også Kis Baadsgaard på Facebook og Instagram <3

Hits: 223

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Facebook

Vi og vores samarbejdspartnere bruger teknologier, herunder cookies, til at indsamle oplysninger om dig til at understøtte forskellige formål på hjemmesiden, herunder: * Funktionalitet * Statistik * Marketing Ved at trykke på 'Accepter alle' giver du samtykke til alle disse formål. Du kan læse mere om vores brug af cookies og andre teknologier, samt om vores indsamling og behandling af personoplysninger ved at læse vores privatlivspolitikker.

Luk